VoxLAB VårFEST '21
Kjære publikum!
VoxLAB ønsker hjertelig velkommen til årets vokale musikkteaterfestival VårFEST 2021 fra 24. til og med 26. August!
Vi presenterer en konsertserie bestående av nye verk fra hele tolv forskjellige komponister på Sentralen, SALT, og MIR.
Tema for VårFEST i år er «The Extended Voice»! Den utvidede stemmen. - Med nyskapninger innen teknologi og fjernkontrollert live audioprosessering, med ulike former for sangteknikker, fortellermåter og lek med lyd i rom.
VoxLAB har invitert to anerkjente internasjonale vokalister/komponister til å åpne festivalen: Franziska Bauman fra Sveits og Alex Nowitz fra Tyskland. De har Norgespremiere på sine soloverk. Begge kunstnere bidrar med verk for stemme og audio prosessering i sanntid med selvutviklede fjernkontrollere. I forlengelsen av festivalen er begge invitert av Kunsthøgskolen i Oslo til å holde innlegg på et seminar om arbeidet deres (info kommer).
I tillegg kan vi by på urpremiere av Natasha Barretts “Altered States: Coastal Waters & A Forest of Their Own” et bestillingsverk for Nordic Voices-sekstetten. - En av flere konserter hvor publikum kan oppleve «3D immersive sound» hvor høyttalernes plassering gir en følelse av at lyden omslutter dem.
Ruth Wilhelmine Meyer kommer tilbake i år med ”WAYS of BREATH” - et utdrag fra “One Voice Orchestra” som er et helaftens musikkteaterverk under utvikling. Denne gang i samarbeid med Natasha Barrett/Electric Audio Unit.
Kristin Norderval presenterer "Something is Coming" et utdrag fra sin nye opera-i-utvikling “The Sailmaker ́s Wife” for stemme, slagverk og interaktiv elektronisk lyd. Sopran Silje Aker Johnsen og baryton Halvor Melien er vokalsolister, akkompagnert av Sigrun Rogstad Gomnæs og Rob Waring på slagverk.
Idin Mofakham presenterer “Deylamān - for voice and electronics”, et microtonal verk for mezzo-sopran Siv Misund med live electronics.
Trina Colemans sang “I Dream a World”, en tonesetting av Langston Hughes berømte dikt, blir også fremført av Siv Misund.
Tejaswinee Kelkar og Çağrı Erdem med “Two Body Problem” gir innblikk i nyskapninger innen teknologi og fjernkontrollert live audioprosessering.
Visobel Black og Martyna Kosecka søker dekket og skjulte lyder og uttrykk i “Obscurus” for fiolin, synth og stemmer.
Voxlab inviterer til en utvidet versjon av Ann-Helen Schjølbergs verk “Urge Displacement” – en stedsspesifikk musikalsk byvandring som fikk meget god kritikk og respons på VårFEST’ 2020. Arrangementet ender med en slippkonsert hvor Ann-Helen Schjølberg presenterer nyinnspilt musikk inspirert av stykket.
VELKOMMEN TIL Å FEIRE UTFORSKENDE VOKALMUSIKK SAMMEN MED OSS.
Hilsen styret i VoxLAB
PROGRAM:
24. august: The Extended Voice - Stemmer & Multikanal Lyd
Marmorsalen, Sentralen, kl. 19:00
25. august: The Extended Place - Urge Displacement
Stedsspesifikk musikalsk byvandring
Grunnerløkka og MIR, kl. 18:00
Urge Dispacement slippkonsert
MIR kl.19:30
26. august: The Extended Story
Kammermusikk for stemmer, instrumenter og elektronisk lyd Langhuset, SALT, kl.19:30
**VoxLAB følger nøye med på smitterestriksjoner i form av publikumsbegrensning og andre tiltak.
Billetter kjøpes på forhånd på nett
Støttet av:
scroll for program
THE EXTENDED VOICE
- Stemmer & Multikanal Lyd
Sentralen, Marmorsalen
Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo
Kl. 19:00 - 21:00 (med pause)
Artistene på kveldens program utforsker de mange mulighetene for endrede vokale uttrykk. Ved å utvide den menneskelige stemmen gjennom elektronisk prosessering i sanntid og flerkanals lyddiffusjon, skaper de soniske avatarer og vokalsimulacra for å utforske rom, tid og materie.
Vi er spesielt glade for å kunne presentere et norsk publikum for den anerkjente utøveren og komponisten Franziska Baumann (Sveits).
Programmet er kuratert i samarbeid med EAU - Electric Audio Unit.
EAU (Electric Audio Unit) er et norsk ensemble bestående av komponistene Anders Vinjar, Natasha Barrett og Anders Tveit. EAU jobber med formidling av elektroakustisk musikk, med spesielt fokus på flerkanalsverk, 3D-lyd og immersive lytteopplevelser. EAU produserer konserter, bestiller nye verk av norske og internasjonale komponister, og arrangerer workshops.
URPREMIERE:
ALTERED STATES I: COASTAL WATERS
ALTERED STATES II: A FOREST OF THEIR OWN
- NATASHA BARRETT & NORDIC VOICES
Natasha Barrett: Komponist / live spatialisering / EAU samarbeidspartner
Nordic Voices: Tone Elisabeth Braaten, Ingrid Hanken, Ebba Rydh, Per Kristian Amundrød, Frank Havrøy, Rolf Magne Asser Varighet: 17 min
URPREMIERE
«Altered States I: Coastal Waters»
«Altered States II: A Forest of Their Own»
«Altered States» er en samling verker som uttrykker naturen som forsvarer seg mot menneskelige forstyrrelser, og finner en ny tilstand i 'omhumaniseringen' av den akustiske og elektroniske stemmen. «Altered States I: Coastal Waters» hentyder til forbindelsen mellom de stadig varmere havene og naturlige og inntrengende sjødyrarter. «Altered States II: A Forest of Their Own» beveger seg mellom uttrykk om tryggheten man finner i skogen som et hjem og skogen som et sted med destruktive krefter.
'Altered States' er komponert for og bestilt av vokalensemblet Nordic Voices med støtte fra Norsk kulturråd.
Bio:
Natasha Barrett:
Komponisten Natasha Barrett spesialiserer seg på akusmatisk og live elektroakustisk musikk, lyd- og multimedia installasjoner, og interaktiv teknologi. Den romlige delen er spesielt viktig for hennes tilnærming til komposisjon og siden 2000 har hun utviklet nye teknikker som benytter 3D-lyd. Mange av verkene hennes inkludere utøvere, visuelle kunstnere, arkitekter og vitenskapsfolk, og hun har vunnet en rekke internasjonale priser, inkludert Nordisk råds musikkpris. www.natashabarrett
Nordic Voices:
Kunstnerisk kreativitet, allsidighet, teknisk presisjon - disse er de viktigste ingrediensene i den perfekte oppskriften på et scenekunstensemble. En annen aspekt er den ubeskrivelige del som vi pleier å kalle publikumsappell, som gjør bildet komplett. Dette er nettopp elementene som utgjør Nordic Voices, en a cappella gruppe med seks stemmer. De er ettertraktet ikke bare i Norge, men også i Japan, Canada, Bolivia og USA. www.nordicvoices.no
"WAYS of BREATH"
- RUTH WILHEMINE MEYER & ELECTRIC AUDIO UNIT
Ruth Wilhemine Meyer: Komponist/Vokal utøver Varighet: 12 min
Natasha Barrett: Live Spatialisering/EAU sammarbeidspartner
En viktig del av det vokalkunstneriske prosjektet til Ruth Wilhelmine Meyer er å utforske klangens egen fortelling. I kveldens verk vil hun utforske mulige fortellinger i hvit støy som inneholder elementer fra både pust, vind og ånd- alle grunnelementer i levende eksistens. Verket har fått aktualitet gjennom siste års felles erfaringer i verden, hvor menneskene har blitt forhindret fra å puste fritt når de har møttes. Hva gjør det med kroppene våre, hva gjør det med kommunikasjonen mellom oss, og med hvordan vi tenker.
Kveldens verk er et ledd i utviklingen av ONE VOICE ORCHESTRA PROJECT hvor Ruth Wilhelmine Meyers særegne multivokale klangverden blir orkestrert og går i dialog med elektronikk og romlig spatialisering av lyden uten å endre den akustiske stemmens karakter. Kort sagt et orkestralt verk for én stemme. Elektronikken viderefører altså den akustiske stemmens klanglighet.
Ruth Wilhelmine skaper ONE VOICE ORCHESTRA PROJECT sammen med lydkunstner og medkomponist Julian Skar. Grunnelementer av WAYS of BREATH skal også anvendes i stykket ÅNDSMUSIKK som en del av musikeren og performancekunstneren Liv Kristin Holmbergs pågående arbeid: KUNSTLITURGIEN. http://livkristinholmberg.no
På framføring av kveldens verk til årets VoxLABs Vårfest 2021 samarbeider Ruth med EAU komponisten Natasha Barrett (EAU) som vil foreta romlig spatialisering av musikken i sann-tid. Det er første gang Natasha og Ruth Wilhelmine jobber sammen.
Bio:
Ruth Wilhelmine Meyer er en særegen komponist og stemmekunstner som har fordypet seg i ulike vokalklanglige uttrykk. Hun er inspirert av etniske vokalklanger, klassisk vokaltradisjon, norsk folkemusikk og utvidete stemmeuttrykk fra avantgardetradisjonen samt ulike mulige stemmetekniske mutasjoner av disse. Hun har utviklet et klanglig vokalt uttrykk med et stemmeomfang på mer enn 7 oktaver. Hennes polyvokale uttrykksregister gjør henne ettertraktet til skaping av film- og scenemusikk og som konsertsanger over hele verden og hun samarbeider med musikere og komponister fra svært ulike musikksjangre. Hun vant Edvardprisen i 2019 i kategorien UTFORDRER for produksjonen KLANGBIOTOPER. Hennes bestillingsverk til Telemarkfestivalen i 2019, HAUGEBONDEN, fikk strålende kritikker. www.wilhelmine.no
FESTIVALENS INTERNASJONALE GJESTEARTISTER:
"VOCAL SPACE LINES" - ALEX NOWITZ (TYSKLAND)
(for stemme, strofonion og fire høyttalere)
Alex Nowitz: tale- og geststyrt live-elektronikk (strofonion) Varighet: 30 min
Verket Vocal Space Lines ble inspirert av Bauhaus-kunstneren Oscar Schlemmer, som fokuserte på å øke utøverens bevisstheten rundt romfølelse og lek. Ved å bruke trådløs og geststyrt live-elektronikk, og ved hjelp av en spesialbygd strofonion utviklet på STEIM i Amsterdam, kan komponisten/performance artisten bevege seg fritt. Komponisten skriver: ”Jeg vil utydeliggjøre skillelinjene mellom kunstdisipliner, slik at utøveren kan bli en lyddanser som strekker seg mot å gjøre lyden visuell og forståelig. På denne måten lager jeg lydskulpturer som kan måle de romlige dimensjonene ved hjelp av vokallyder og deres manipulerte kopier.” Vocal Space Lines hadde premiere på Kunstakademiet i Berlin 18. januar 2019, bestilt av festivalen ‘100 Years of Bauhaus’.
Bio:
Komponisten Alex Nowitz (PhD) har laget verk for opera og musikkteater, dans og taleteater, vokal- og kammermusikk, orkesterminiatyrer og elektroakustisk musikk. Han er også sanger (tenor/countertenor), plystrer og vokal performance artist som presenterer et stort utvalg av utvidede vokalteknikker. Nowitz utvider feltet for vokal performancekunst og bruker tilpasset og geststyrt live-elektronikk, for eksempel strofonion og stimmflieger [voice kite]. På ISCM (International Society for Contemporary Music) i 2009 vant Nowitz førsteprisen for komposisjonen ‘Minotaurus’ med stemme og live-elektronikk med stimmfliegeren. Nowitz har hatt flere kunstnerstipendstillinger, inkludert ved Cité Internationale des Arts i Paris i 2014, ved Cultural Foundation Schloss Wiepersdorf i 2020, og et kommende opphold i Villa Aurora i Los Angeles. I 2019 fikk Nowitz doktorgrad i utøvende og formidlet praksis med spesialisering i opera fra Stockholms Konstnärliga Högskola. www.nowitz.de
"GRAVITY PLEASURES" - FRANZISKA BAUMANN (Sveits)
(For stemme og geststyrt live elektronikk)
Franziska Baumann: Varighet: 40min
stemme og gest-styrt live elektronikk
"Gravity Pleasures" ser forbi de fysiske ytterkantene av stemmen og leker med tyngdekraften i våre lyttevaner. Scenen og det lyttende rommet smelter sammen til et imaginært vokal-landskap. Lytterne sitter i midten av rommet, og i midten av lydene der sangeren Franziska Baumann fremfører med gestikk-kontrollert live elektronikk. Feltopptak og stemmeopptak er grunnlaget for lydmaterialet, og den vokale kartografien er basert på funnede temaer. Dette resulterer i en musikalsk struktur som er iscenesatt på stedet med vokal-orkestrering og vokal-performance.
Bio:
Franziska Baumann er en internasjonalt anerkjent vokalist-utøver-komponist.
Hun jobber i mange forskjellige felt som inkluderer fri improvisasjon, akustisk vokal performance, performance art med live elektronikk, lydinstallasjoner og interdisiplinært arbeid. Med hennes fire-oktav stemme utforsker hun den menneskelige stemmen som et flerlagsinstrument som ekspanderer tradisjonelle grenser og lager verk kryssningen mellom stemme og gestikk, rom og live-elektronikk, i et forsøk på å oppdage og veve sammen nye perspektiver.
Franziskas sjangeroverskridende tilnæring til musikk tillater henne å arbeid med musikere fra forskjellige bakgrunner. Hun har turnert Europa, USA, Canada, Sør Africa, Sør Korea, Australia og New Zealand. Som en pionér for digitale liveteknikker, jobber hun med å prosessere stemmen i sanntid ved å bruke en skreddersydd sensor-hanske og Ableton Live og JunXion-programvaren på en MacBook Pro. Dette gjør slik at hun kan kontrollere stemmen, lyden og de romlige artikulasjonene med fysiske bevegelser i sanntid.
Franziska har publisert i forskningsprosjekter som "Interfaces in Live Performances", "Voice as a Musical Performative Phenomenon” og “Potentials of the Musical in a Linguistic Context". Hennes arbeid har blitt referert til i mange publikasjoner, og er godt dokumentert på CD, DVD og på nett. www.franziskabaumann.ch/de