#OccupyOpera
Sommerverksted for barn og unge
 

#OccupyOpera er VoxLABs gratis sommerverksted for barn og unge som organiseres hvert år siden 2018 med støtte fra Norsk Kulturråd. VoxLAB har som mål å bygger kompetanse innen musikk, stemmebruk, scenekunst, improvisasjon og kunstnerisk samarbeid, i tillegg til å gi opplevelse av hva opera og scenekunst kan være. På sommerverkstedet får unge utøvere en unik mulighet til å jobbe sammen med profesjonelle sangere, utøvere og instruktører med ulik musikalsk, scenisk og etnisk bakgrunn.

I 2018 og 2019 arrangerte VoxLAB et to-ukers verksted for unge utøvere i prøvelokalene til Den Norske Opera & Ballett. Formålet med #OccupyOpera var både å utvikle ferdigheter - improvisasjon (musikk og bevegelse), stemmebruk, instrumentlaging, design av grafiske partitur - samt å utvikle et nytt verk i samarbeid med profesjonelle skapende og utøvende kunstnere. VoxLAB ønsket i tillegg å skape et team som besto av folk fra forskjellig kunstnerisk og etnisk bakgrunn. Språkene blant deltakerne og de profesjonelle utøverne var norsk, engelsk, fransk, tysk, polsk, islandsk, arabisk, filippinsk og fulani. Alle deltakerne utviklet og forbedret seg eksponentielt som sangere og utøvere på kun 10 dager. Alle var svært motiverte, og verkstedet utfordret dem! #OccupyOpera endte med en åpen visning av musikalsk og scenisk materiale som var blitt skapt i løpet av disse dagene. I 2020, Opera stengte prøverommene på grunn av COVID-19, og da sammarbeidet vi med Drivhuset Biermannsgården ved Mølla. Vi fokuserte på stedsspesifik arbeid med stemmer og instrumenter på flere offentlige områder i Oslo med spennende akustikk. Vi avluttet med konserter på National Teatret T-name, og ved Monolitten i Vigelandsparken. 

#OccupyOpera 2021 er dessverre avlyst. Men vi kommer tilbake i 2022 med en ekstremt dyktig gjestekomponist, Eira Huse. Hun er mezzosopran, komponerer musikk og jobber med improvisasjon. Eira har komponert noen vakre vokalverk for oss og vi gleder oss til å sammarbeide i sommer 2022.

Lurer du på hvordan vi jobber på #OccupyOperas sommerverksted? Se på utdrag fra verkstedene og visningene:

 

Instruktører 2020

Screen-Shot-2016-05-10-at-10.27.46-PM-94

Kristin Norderval Leder og komponist

Kristin Norderval er en komponist og klassisk sanger som utvikler nye verk for stemme og teknologi i kammermusikk, opera, installasjoner og performance. Nordervals arbeid som solist inkluderer opptredener sammen med The Philip Glass Ensemble, Netherlands Dance Theater, og the San Francisco Symphony. Hun har spilt inn mange verk som har blitt skrevet til henne. Hennes egne komposisjoner medvirker i BIS, Deep Listening, Everglade, Koch International, MSR Classics, Nendo Dango og Losen Records. The New Yorkers musikkritiker Alex Ross listet hennes solo CD - Aural Histories (post-ambient arias for voice and electronics) - på “Ten Notable Classical Music Recordings of 2012”. Norderval grunnla VoxLAB i 2014 som et møtepunkt og inkubator for ny vokalmusikk. Hun er per dags dato PhD-stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Trina Bass Coleman_Photo credit: Katie V

Trina Coleman

Gjestekomponist og sangpedagog

Trina Coleman er en amerikansk komponist-utøver som begynte å dele egne sanger etter å møtt på uventede personlige prøvelser. Hun henter materiale fra sin klassiske skolering og multikulturelle bakgrunn når hun lager et progressivt soul-uttrykk som pulsere med et kraftfullt personlig narrativ. Hun har opptrådt på festivaler og konsertscener på USAs østkyst med bandet sitt Sojourne, før hun flyttet med familien til Oslo i 2016. Trina opptrådte på The Voice Norway i 2019 med hennes egen gjengivelse av "Ain't No Sunshine", og hun vil gjøre sin debut på Den Norske Operaen denne våren med Nordic Black Theatre sin produksjon av “After the Dream.”

JonHalvor_pass.jpg

Jon Halvor Bhærnseth

Instrumentbygging og gruppekomposisjon

Jon Halvor Bjørnseth har komponert musikk for band, teater, dans og multimedia i mange år, og er dessuten en erfaren musikkverkstedsleder som står bak Drivhuset - stiftelsen for musikalsk verkstedsarbeid. I band-sammenheng spilte Jon Halvor gitarer, men har i stadig større grad gått over til å traktere en rekke selvkonstruert strenge- og perkusjonsinstrumenter som stammer fra Drivhusets mange krative prosjekter. I tillegg har hans forhold til computer skiftet fra å være et verktøy til komponering og lydinnspilling til å bli et live-instrument der man sampler og bearbeider lyder på direkten. Som en del av duoen Båndvidda sammen med Isak Anderssen har Jon Halvor også arbeidet med en rekke lydinstallasjoner der publikum får påvirker musikk og lyder på ulike vis.

S. Misund-web_foto_erika_hebbert-07.jpg

Siv Iren Misund

Mezzosopran

Mezzosopran Siv Misund har mastergrad fra Norges musikkakademi. Hun vant 2. plass på Robert Presley Memorial Verdi-prisen (2017), og er en Ellen Kirby Smith- Rice Scholar, CoOPERAtive Program (2010). Som solist har Siv sunget på Steinway Hall (London), samt en del av Vigeland-Museum Concert Series og Oslo  Philharmonic Series (Oslo) Venner. Nylige operaroller inkluderer Santuzza i  Cavalleria Rusticana, Lucretia i Rape of Lucretia, og Dryad i Ariadne auf Naxos, blant mange fler.

08FM2dUA.jpeg

Oddrun Lilja Jonsdottir

Gitarist og vocalist

Oddrun Lilja Jonsdottir (Oslo, Norge) ​er kjent som gitarist og vokalist i «LILJA», «Moksha», Bugge Wesseltofts «New Conception of Jazz» og Frode Haltlis «Avant Folk». Hun har gjort seg bemerket som en autentisk, spennende og nyskapende musiker og høstet svært gode kritikker på konsertene og plateinnspillingene hun har medvirket på. De siste årene har hun reist verden rundt for å samarbeide med tradisjonsmusikere i ulike land. Deriblant har hun jobbet med ragamusikere i India og Nepal, gnawamusikere i Marokko, palestinere i en flyktningeleir i Libanon og sirkusartister og tradisjonsmusikere i Etiopia. Med inspirasjon i disse reisene har hun skrevet verket «LILJA: hjem til verden» som gikk ut på Jazzland recorings i februar 2020.  

hanna.jpeg

Hanna Filomen Mjåvatn

Koreograf og scenekunster

er danser, koreograf og lærer med bachelorgrad fra Kunsthøgskolen i Oslo. Koreografien hennes har dukket opp på steder som Tou Scene (Stavanger), Bærum Kulturhus, Mediterraneo Dance Festival (Italia), Clarence Space (Storbritannia) og mer. Hun har også opptrådt internasjonalt for blant annet Kari Hoass Productions, Mia Habib, Elle Sofe Henriksen og Shanti Brahmachari.

timthumb.jpg

Adama Barry

Afrikanske fløyter og gitarer

Adama Barry er musiker, vokalist, forteller, skuespiller og instrumentmaker fra Burkina Faso. Han er av nomade- og gjeterslekten fulani / fulbè. Adama lærte å spille og lage duliaru-fløyte og å fortelle av bestefaren sin da han var barn. Han lager og dekorerer sine egne instrumenter selv og forvalter og fornyer kulturarven gjennom musikk, fortelling og historier for scene og radio, i Burkina og internasjonalt siden 1997 bl.a gjennom Deoran i Norge. Han hadde gjennom mange år sitt eget fortellerprogram på Radio Nationale de Burkina. Adama har vunnet Grand Prix de la Semaine Nationale 3 ganger som leder for gruppen ‘Zenni’ og 3 ganger som fløytist. Han har spilt med flere av de internasjonalt mest kjente fulanimusikerne, Ali Farka Touré (Mali) og Mamar Kassey (Niger) samt norskbaserte Bekaye Aw og Moussa Diallo bosatt i Danmark. Adama har nylig spilt inn en CD med Bugge Wesseltoft.
Adama spiller Duliaru - trad. fulanifløyte (Burkina Faso), en egenutviklet Senrendu- (trad. tverrfløyte) utviklet fra duliaru fra Burkina og trad. tverrfløyter fra Guinea og Mali, Djurken - trad. énstrengs fulanigitar og Hoddu - trad. trestrengs fulanigitar, samt diverse trommer.